Een hart voor hardlopen

Elke Dag Hardlopen, Is Dat Wel Verantwoord?

dagelijks-hardlopen

Hoe doe je dat verantwoord?

Kan je als mens elke dag hardlopen? Zo ja, hoe lang houdt iemand zo’n ‘running streak’ dan vol? Voor beginners is het zeker niet aan te raden om elke dag te hardlopen. Gevorderde hardlopers daarentegen kunnen onder de juiste omstandigheden en met het juiste gevarieerde dieet prima elke dag 30 minuten rennen. Met voldoende rek- en strekoefeningen voor en na de hardloopsessie verlaag je de kans op een blessure.

Slechts twee en een half uur hardlopen per week bleek de grootste voordelen te hebben wat betreft het verbeteren van de algehele levensduur. Dit komt neer op ongeveer 30 minuten hardlopen per dag, vijf dagen per week.

Hoeveel hardlopen is gezond?

Slechts 2,5 uur hardlopen per week bleek de grootste voordelen te hebben wat betreft het verbeteren van de algehele levensduur. Dit komt neer op ongeveer 30 minuten hardlopen per dag, vijf dagen per week.

Menig topatleet zal er overigens niet aan beginnen, om goede redenen. Dagelijks een flink stuk rennen komt voor de meeste mensen met meer risico’s dan voordelen. Toch zijn er talloze hardlopers die echt genieten van de dagelijkse runners’ high. En zelfs een running streak die soms wel jaren voortduurt…

Wie de langstdurende running streak op zijn of haar naam heeft staan? De bronnen en meningen zijn verdeelt. Toch heeft de USRSA een lijst gepubliceerd waarin Jon Sutherland maar liefst 19,027 dagen achter elkaar heeft gelopen. Dit is meer dan 52 jaar! Om in hun top 787 langste running streaks van de wereld te komen zul je op dit moment minimaal 1,680 dagen achter elkaar moeten hardlopen.

Waarom elke dag hardlopen?

Voor sommige fanatieke hardlopers is niet alleen het hardlopen zelf een sport – maar het volhouden van de ‘running streak’ ook. Een running streak is een langere periode waarbij sportievelingen iedere dag minstens een aantal minuten of kilometers gaan hardlopen, zonder een dag te missen. Dit is niet voor iedere sporter weggelegd, en dat geeft ook helemaal niet.

Vraag jezelf eerst af waarom je iedere dag wilt hardlopen. Je kan er ook voor kiezen om hardlopen af te wisselen met andere sporten zoals fietsen en zwemmen. Dit noemen we ook wel cross-trainen. Wanneer je hardlopen, zwemmen en fietsen met elkaar combineerd kan je denken aan triatlons. Cross-trainen kan voordelen opleveren voor sporters die verschillende spiergroepen willen trainen. Ook bevordert het bijvoorbeeld je flexiboliteit en kracht in de core. Probeer ook eens krachttraining, dansles of yoga in de sportschool om andere spieren in je lichaam te trainen. Variëren houdt sporten leuk en zorgt er voor dat je het langer volhoudt.

Toch elke dag rennen? Het kan je zeker nog meer gezondheidsvoordelen opleveren. Elke dag 30 minuten matig tot intensief bewegen kan helpen stress te reguleren of weer helder na te denken om een probleem op te lossen. Het kan je in topconditie krijgen en je algehele gezondheid nog verder verbeteren. Onderzoek toont wel aan dat rond de 4,5 uur intensief trainen gemiddeld genomen de max is om nog gezondheidsvoordelen te ervaren. Oftewel, overtrainen kan juist leiden tot vervelende blessures en dan ben je misschien weken uit de running…

Wat zijn de voordelen van elke dag hardlopen?

Zoals gezegd zal je deze voordelen voor je gezondheid ook ervaren wanneer je niet iedere dag hardloopt, maar toch ten minste driemaal per week zo’n 30 tot 60 minuten.

Een beter slaapritme en een vrolijkere stemmen. Minder risico op hart- en vaatziekten, hartaanvallen en beroertes. Een lager risico op het ontwikkelen van ziektes als kanker. Een lagere kans op neurologische ziektes als Alzheimer en Parkinson. Een verbeterde concentratie, betere conditie, betere ademhaling, een gespierder en fitter lichaam. Dit is slechts een kleine greep uit de redenen waarom sport en beweging – dus niet per se exclusief hardlopen – zo gezond is voor mensen.

Voorbeeldschema dagelijks hardlopen

Pas het onderstaande schema aan naar jouw eigen inzicht. Voor een absolute beginner zal dit schema te intens zijn. En voor een topsporter te licht of ongeschikt voor het doel dat je voor ogen hebt.

MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
5km hardlopen30-minuten op snelheid10 x 400 meter interval5km hardlopen3 tot 5km rustig hardlopen8 tot 15km hardlopen5km hardlopen

Draag buiten bij voorkeur felgekleurde hardloopkleding en schoenen. Kijk eens op Strava naar populaire routes in je buurt en laat iemand weten waar je bent. Doe voldoende rek- en strekoefeningen voor en na iedere training, of op zijn minst even rustig joggen om je spieren eerst op te warmen. Verleng mogelijk je levensjaren hier op aarde (en op de maan of Mars? 😉 ) op een veilige en verantwoorde manier.

Oppassen geblazen bij deze verschijnselen

Niet gemotiveerd zijn is al een reden om toch een rustdag in te plannen, al is het maar om even op te laden en weer plezier te krijgen in het vooruitzicht op je run. Zowel mentaal als fysiek zijn er signalen te herkennen dat er meer aan de hand is dan enkel een tijdelijk gebrek aan motivatie of plezier.

Een aantal belangrijke kenmerken kunnen jouw lichaam waarschuwen. En jij kan het beste zelf beoordelen of je naar jouw lichaam moet luisteren. (hint: luister naar de subtiele hints die jouw lichaam je geeft, en voorkom dat het harde kreten worden 🙂 )

Tekenen van een probleem zijn bijvoorbeeld een verkoudheid die maar niet verdwijnt of onregelmatige slaap en algehele vermoeidheid. Ook wanneer je weinig eetlust ervaart moet je opletten, dit is namelijk totaal niet logisch wanneer je elke dag hardloopt. Sterker nog, velen zullen beamen dat eetbuien op de loer liggen. Waak dus ook voor eindeloos snacken wanneer afvallen je voornaamste motivatie is om elke dag te rennen. Dit kan weleens averechts werken.

Let ook goed op pijntjes die niet verdwijnen of juist verergeren. Ook wanneer je steeds meer moeite ervaart om je normale trainingstempo vast te houden kan er iets aan de hand zijn.

Zwarte teennagels niet je ergste nachtmerrie

Zwarte teennagels na het hardlopen? Raak niet direct in paniek… Helaas is er een bloeding geweest onder je teennagel en dat kan veroorzaakt worden door slecht passende hardloopschoenen. Zorg dus dat je altijd op hardloopschoenen rent die bij jouw voeten passen. En houdt je teennagels kort geknipt.

Andere risico’s van dagelijks hardlopen zijn stressfacturen, verschillende irritaties aan je scheenbeen zoals ontstekingen, of spierscheuren. En dit soort blessures kunnen dagen, weken, soms zelfs maanden aanhouden. Dan is je running streak gegarandeerd tot een einde gekomen voor onbepaalde tijd. Bedenk goed waarom je elle dag wilt hardlopen en wat je motiveert om dit te doen. Als het je puur gaat om de competitie met vrienden op Strava, is een psychiater wellicht een beter idee.

Geef een antwoord