Een hart voor hardlopen

Wat Zijn De Effecten van Hardlopen (en wandelen) op je Huid en Gezicht?

jongeman ligt in bloemenveld met een 'sun kissed' face

Is hardlopen – en dus zweten – goed voor je huid en gezicht? Er zijn angstaanjagende fabeltjes – en zeker ook feitjes – te vinden over de impact van regelmatig hardlopen voor de huid en het gezicht. Running Business duikt diep in de materie. We ontrafelen fake news en nepnieuws omtrent de ‘runner’s face’ om de bewezen feiten en weetjes aan jou te leveren. Van de effecten van hardlopen op puistjes en acne tot aan een glowy of dewy skin. En van de verbeterde bloedcirculatie dat zuurstof en mineralen aanlevert tot en met zeeën van zweet om afvalstoffen weg te werken.

Dat hardlopen iets doet met je huid en gezicht staat namelijk vast. Wat er precies gebeurt in jouw persoonlijke situatie hangt onder meer af van je sportintensiteit, persoonlijke doelen, je goede of slechte genen, en je voeding. Ook kan ik niet zien of jij iedere dag begint met een glas water, een blikje Red Bull of Coca Cola Zero. En in de andere hand een sigaret? Iedere dag fastfood, koek en gebak of een flinke klodder jam of hagelslag op brood komt niet iedereen schadeloos mee weg. Maar, je hoeft ook echt niet te overleven op chia zaadjes, quinoa, en pompoenpitjes. Hoe hard sommigen het ook blijven proberen, je gaat geen leuke plantjes voor op de vensterbank poepen. Gewoon naar de Intratuin dus.

Verklaarbare en Onverklaarbare Wondjes

Voordat we aan het gezicht toekomen willen we toch even de rest van je huid benadrukken. Je huid is namelijk meer dan alleen je gezicht, het is je hele lichaam. Sommigen noemen de huid ook wel het grootste orgaan van het menselijk lichaam. Tijdens het hardlopen – zeker in de buitenlucht en met kleding die niet volledig bedekt – zul je allerlei wondjes oplopen.

Een vreemd wondje is zo opgelopen. Vaak merk je er niks van tijdens het rennen. Kom je thuis, en zie je opeens bloed op een vreemde plek. Of bloedvlekken op je gezicht en in je kleding door een wondje op je armen. Een klein wondje is zo opgelopen en dit kan niet veel kwaad, behalve dat het vervelend is. Sommige hardlopers hebben bijvoorbeeld regelmatig bloedende wondjes op de enkels omdat de voeten tegen elkaar aan lopen.

Anderen hebben vaker wondjes op het gezicht, de armen, of de benen door het struinen door bossen en dicht begroeide paden. Ook kan er weleens een insect hard tegen je vinger, hand of andere plekken vliegen. Een klein wondje is zo gemaakt zonder dat je het voelt of ziet en kan een tijdje doorbloeden.

Teken en Tekenbeten

Veelvoorkomend in de zomer zijn bijvoorbeeld teken en tekenbeten. Controleer daarom altijd je lichaam, ook op plekken die wel bedekt waren tijdens je hardloopsessie. Bij het aantreffen van een teek, deze direct en correct verwijderen, de plek goed in de gaten houden de komende maanden en eventueel je huisarts bellen voor advies.

Bloedende Tenen

Een ander veelvoorkomend kwaaltje onder hardlopers – naast blaren bij beginners – zijn bloedende tenen. Er zijn talloze verklaringen voor te vinden en dit ligt aan de persoonlijke omstandigheden. De nagels niet kort geknipt of misschien een scherp randje laten zitten. Verkeerde sokken of slecht passende of ingelopen hardloopschoenen aangetrokken. Natte voeten gekregen en de voeten kapot gelopen. Ergens tegenaan gestoten. Vaak zijn er meerdere oorzaken te vinden en het wordt pas ontdekt wanneer je thuis de schoenen en de sokken uit trekt.

Zonschade door verbranding

In de sportschool op de loopband en in de donkere maanden zul je hier niet tegenaan lopen. Wordt het lekker weer buiten en breekt de zon goed door? Dan is het echt oppassen geblazen. Zeker hartje zomer, maar ook in het voor en na seizoen kan je huid nog verbranden door de zon. Door buiten te hardlopen is je gezicht en de rest van je huid langer dan gemiddeld kwetsbaar. Alleen op de aller heetste dagen zonnebrandcreme smeren gaat dus geen vruchten afwerpen. Doe dit alle seizoenen voor een optimale bescherming.

Skinsei legt uit wat de invloed is van UVA-stralen en UVB-stralen op je gezicht en overige plekken van je huid zoals armen en benen. De zon zendt zowel UVA- als UVB-stralen uit; UVB zijn degenen die verantwoordelijk zijn voor het verbranden van de bovenste huidlaag en zijn sterker in de seizoenen zomer, lente en herfst. UVA-stralen daarentegen zijn het hele jaar door even sterk. UVA-stralen zijn ook op een bewolkte dag aanwezig en kunnen tevens door glas dringen.

Dit betekent dat zelfs wanneer je binnenshuis of in de sportschool bij een raam op een loopband rent je nog steeds risico loopt. Overigens zonder er een mooi bruin kleurtje aan over te houden! Je zult je waarschijnlijk niet verbranden tijdens een outdoor-run in november, maar je loopt nog steeds risico op al die UVA-schade. Deze stralen dringen door tot in de diepere huidlagen en zijn verantwoordelijk voor allerlei tekenen van veroudering zoals rimpels en verslapping. Niet te vergeten DNA en celbeschadigingen in je huid die huidkanker kunnen veroorzaken. Nee dankje.

Daarnaast hebben we helaas ook altijd en overal te maken met luchtvervuiling, zelfs in de bossen of in de duinen aan het strand.

Wat is het verschil tussen UVA en UVB stralen?

UVB-stralen zijn krachtiger, zeker op lente, zomer en herfst dagen tussen 11:00 en 15:00, maar dringen minder diep door in de huid. UVB veroorzaakt DNA-schade (huidkanker) en zonverbranding. UVA-stralen zijn 365 dagen per jaar – ook op bewolkte dagen en achter beschermde ramen of glas – aanwezig en veroorzaakt huidveroudering, rimpels, en eveneens huidkanker.

Heb jij deze of andere wondjes en ongemakken gehad? Vertel ons er over in de reacties.

Is zweten goed of slecht voor je huid?

Flink aan het zweten geweest tijdens het trainen? Dat is vrijwel altijd goed om te horen! Zweten helpt jouw lichaam om oververhitting te voorkomen. Maar het neemt wel zout, mineralen, water, bacteriën, olieën, en vuiltjes mee. Afvalstoffen en viezigheidjes blijven op je huid zitten wanneer het vocht is verdampt.

Op klamme en benauwde zomerdagen zul je doorgaans veel meer zweten dan op een winterse dag. Het is beter voor je huid om al dat zweet na inspanning weer van je af te spoelen. Zweet op laten drogen op je huid zonder het weg te spoelen kan verstoppingen en zelfs onstekingen veroorzaken. Denk hierbij aan verstopte poriën en puistjes of acne. Zweet en vocht op onze huid kan ook nieuwe huidirritatie veroorzaken of bestaande huidaandoeningen zoals eczeem, seborroïsch eczeem, miliaria en huidinfecties verergeren.

Gratis verzorgingsadvies tussendoor

Jongeman gebruikt verzorgingscreme voor zijn gezicht

Je wilt je huid ook niet beschadigen door dagelijks – of zelfs meerdere keren per dag – allerlei scrubjes te gebruiken en gezichtscremes te smeren. Afspoelen met koud of lauw water is meestal voldoende. Scrubben doe je 1 á 2 keer per week. Mannen kunnen dit bijvoorbeeld doen met de uitstekende verzorgingslijn van Bulldog. Zij hebben gezichtsscrubs, vochtinbrengende creme (moisturizer), gezichtsreiniger (facewash), aftershave balsem en andere verzorgingsproducten tegen een betaalbaar prijsje. Dag en nacht cremes van bijvoorbeeld Nivea zijn ook prima voor de meeste huidtypen. Al deze producten zijn bijvoorbeeld via Bol te koop.

Vrouwen hebben vaak al hun eigen voorkeuren voor allerlei verzorgingsproducten. Ook hier geldt, overdrijf niet en probeer toevoegingen als alcohol te vermijden. Een andere persoonlijke aanrader voor zowel dames als heren is een product van Lumene. Eigenlijk bedoeld om make-up te verwijderen, maar echte mannen geven daar niks om. Zie het als een stuk gereedschap, als het doet wat het moet doen is het goed! 😉 En als je een vrouwelijke lezeres met huidproblemen bent; probeer make-up altijd te verwijderen voor het hardlopen!

De Lumene Nordic C [Valo] Pure Glow Cleansing Balm 125 ML – Gezichtsreiniger. Het is een wat dikkere substantie, maar ruikt heerlijk en helpt je huid met stralen. Dit product is in Nederland onder andere te verkrijgen via Zalando. Na gebruik van dit product is een goede vochtinbrengende creme (Bulldog, Nivea, etc. Probeer eens verschillende pH gebalanceerde én alcoholvrije producten) wel aan te raden!

Terug naar de wetenschap

Genoeg gratis schoonheidsadvies, en terug naar de ‘wetenschap’… Rennen komt met allerlei gezondheidsvoordelen. Een verbeterde bloedcirculatie is het resultaat, inclusief de circulatie naar je huid. Daar krijg je een glimmende oftewel tegenwoordig geliefde ‘glowy’ en stralende complexiteit van na verloop van tijd.

Het gevreesde ‘runner’s face’ oftewel een ‘hardloopgezicht’

Een hardnekkige mythe doet de ronde in de hardloperswereld. Namelijk die van het ‘hardloopgezicht’ beter bekend als de ‘runner’s face’. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, heeft het echter niet per se met hardlopen te maken. Het is een algemene term die mensen omschrijft met een wat ouder lijkend gezicht. Typerend is een uitgemergeld en/of slap hangende huid. Het zou worden veroorzaakt door de impact van het constante stuiteren van het rennen. Waardoor de huid van je gezicht en je jukbeenderen een beetje gaan hangen. Een laag vetpercentage kan er soms ook mee te maken hebben, net als het eerder benoemde langdurig blootstellen aan de zon.

Mensen verwarren causaliteit simpelweg met correlatie, aldus Dr. Kiya Movassaghi. Als het al voorkomt, dan komt het voor bij mensen die tuinieren, skieën, in de bouw werken, surfers, tennisspelers, wielrenners, en ga zo maar door. Het fenomeen ‘runner’s face’ of ‘hardloopgezicht’ is dus een algemene term voor iemand met een bepaald sportief lichaam en leefstijl, maar is niet exclusief een verschijnsel onder hardlopers.

Antioxidanten en vrije radicalen

“Naarmate we ouder worden, produceert onze huid minder collageen en elastine, en blootstelling aan UV-stralen versnelt dit proces”, zegt Movassaghi. Ook oxidatieve stress – een verstoring in de balans tussen de productie van vrije radicalen en antioxidantafweer – heeft invloed op de afbraak van collageen en elastine. Daar is eigenlijk niks aan te doen, dit gebeurt nu eenmaal bij gezonde inspanning. Mede daarom is een gezond en gevarieerd dieet ook zo belangrijk. Veel antioxidanten, groentes, fruit, en wat noten en zaadjes.

In conclusie komt het aan op jouw persoonlijke verzorging. Zowel wat je in je lichaam stopt, als wat je op je lichaam smeert. Sporten en bewegen is gezond voor iedereen en zal nooit nadelig zijn voor je huid of gezicht. Hopelijk heeft dit artikel iets bijgedragen aan een oplossing voor jouw specificieke probleem. Heb je nog meer tips of weetjes voor je collega hardlopers en hardloopsters? Laat het ons weten in de reacties. 🙂

Geef een antwoord